De 77-jarige Turks-Amerikaanse wetenschapper en ondernemer Kenan Sahin heeft een uitvinding gedaan waardoor er veel minder kobalt nodig is voor het produceren van accu’s voor elektrische auto’s.
Kobalt is schaars en de prijzen zijn de afgelopen jaren geëxplodeerd, omdat er met de verwachte snelle groei van de markt voor elektrische auto’s een enorme stijging van de vraag wordt verwacht.
Maar de nieuwe vinding GEMX van Sahin zorgt er volgens Bloomberg voor dat er in een batterij voor een elektrische auto nog maar 4% kobalt nodig is in plaats van 20%. Dat kan omdat hij het element invoegt op specifieke plekken binnen de chemische structuur van kathodes van de batterij.
Sahin heeft er al patenten voor gekregen in de Europese Unie, de Verenigde Staten, China en Japan. Op een conferentie in Berlijn zei hij deze week dat hij met grote fabrikanten in onderhandeling is en dat een fabrikant van elektrische auto’s al heeft aangekondigd een licentie te kopen.
Het kopen van kobalt is een hoofdpijndossier voor fabrikanten als Tesla, Volkswagen en BMW, omdat het zilverkleurige overgangsmetaal vooral in de Democratische Republiek Congo gewonnen wordt, waar misstanden als kinderarbeid aan de orde van de dag zijn. Volgens Amnesty International doen grote elektronica- en autofabrikanten nog steeds te weinig om te voorkomen dat kobalt niet onder mensonterende omstandigheden wordt verkregen.
Imposante carrière
Sahin heeft eerder al batterijtechnologie ontwikkeld die de grote chemieconcerns BASF en Johnson Mattey Plc nu gebruiken. Hij heeft sowieso een opmerkelijke carrière achter de rug, schrijft Bloomberg.
Op zijn 16e ging hij via een uitwisselingsprogramma vanuit Turkije naar de Verenigde Staten en studeerde daar vervolgens aan het prestigieuze Harvard en het MIT. Al voordat hij zijn academische opleidingen had afgerond, richtte hij het bedrijfje Kenan Systems op dat later uitgroeide tot een wereldleider op het gebied van software voor telecommunicatie.
In 1999 verkocht Sahin zijn bedrijf voor 1,5 miljard dollar aan Lucent Technologies. Bijna 100 miljoen dollar daarvan stopte hij in de ontwikkeling van kathodes in batterijen, die bepalen hoelang de batterij van een auto het volhoudt tussen twee oplaadbeurten door. Chemiereuzen BASF en Johnson Mattey Plc betaalden grof geld voor een licentie voor het gebruik van de zogeheten CAMX-technologie en hebben de techniek verder ontwikkeld.
En nu lijkt Sahin op 77-jarige leeftijd dus ook één van de grootste obstakels voor de verdere ontwikkeling van elektrische auto's uit de weg te hebben geruimd.